fredag 21 januari 2011

Skatt lättnad.

Regeringen vill ha ytterligare skattelättnader, det må man tycka vad man vill om, men jag läste en insändare i DN i morse (hittar tyvärr inte någon länk till den, så jag får hänvisa till pappersupplagan tyvärr), då jag åt min ostsmörgås och drack mitt på tok för starka kaffe, och visst satte jag lite i halsen då jag läste den färskpressade tidningen. Kvinnan i insändaren beskyllde regeringens skatteavdrag på att folk skuldsätter sig upp över öronen. Hon menar alltså på att folk i allmänhet inte kan hantera mer pengar i plånboken, utan att de då måste skuldsätta sig, för att de, enligt kvinnan, då tror att de har råd med mer!? Det är ju så att man får hjärtklappning av fasa inför vissas attityd gentemot sina medmänniskor (i kombination med ett överdrivet koffeinintag). Det fick jag. Kvinnan ser alltså samtliga av sina medmänniskor som kompletta ekonomiska idioter som, direkt när de får mer i plånboken, tror att de har råd med hur mycket som helst och skuldsätter sig över öronen! Det kan väl ändå inte vara rätt sätt att argumentera mot jobbskatteavdragen på, att fördumma människor på det sättet. Nej, om man ska argumentera mot avdragen så är det väl förhållanden i välfärden i så fall.

På tal om avdrag så tycks i alla fall RUT ge lite fler jobb, vilket är bra, om jobbskatteavdraget ger några nya jobb för stunden vet jag inte, men jag tror absolut att det på lång sikt, med lägre skatter, kommer att ge fler arbetstillfällen, då fler tjänar på att arbeta, tjänar mer pengar, vilket ökar efterfrågan, vilket leder till fler jobb, det känns logiskt tycker jag. Utan tillväxt lär vi ju knappast kunna bygga ut vår välfärd, och vår välfärd bygger ju på att människor konsumerar, eller är jag helt fel ute?

Förresten, om Nuder säger Ja, betyder det enligt socialdemokraternas tidigare logik att han egentligen menar nej...eller?

Nej, nu måste jag faktiskt arbeta, uppdatera och underhålla mina hemsidor!

Kanske en kopp alldeles för starkt kaffe först!

Förövrigt går Sosse-såpan vidare i dagspressen, se nedan länkar:

SvD SvD Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar